آخرین اخبار
۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲
به جای نمک از پودر این گیاه در کنار غذا استفاده کنید و از شر سنگ کلیه | کبد چرب | قند و چربی و فشار خون رها شوید
بازدید:۶۶۲۱
صد آنلاین | زنیان مانند هر داروی گیاهی دیگر دارای فواید و خواص درمانی زیادی است. از خواص این گیاه می‌توان به کاهش دهنده فشار خون، پایین آورنده تب، مسهل، ضد تب، ضد نفخ، ضد آسم و … اشاره کرد.
کد خبر : ۹۹۱۶۰

کارشناس گیاهان دارویی گفت: از گیاه زنیان برای درمان سنگ کلیه و کم کردن دردهای ناشی از اختلالات کلیوی استفاده می‌شود.

 

 

به گزارش صد آنلاین ، صالح گلناری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سنگ کلیه یک بیماری و مشکل شایع است، افزود: این سنگ‌ها هنگام دفع باعث ایجاد دردهای شدید در فرد می‌شود. دانه‌های زنیان می‌توانند از رسوب املاح کلسیم جلوگیری کنند و در نتیجه خطر ایجاد سنگ کلیه را کاهش می‌دهند. 

 

به جای نمک از پودر این گیاه در کنار غذا استفاده کنید و از شر سنگ کلیه | کبد چرب | قند و چربی و فشار خون رها شوید

 

این کارشناس با بیان اینکه زنیان از نگهداری سنگ‌ها در بافت‌های کلیوی و اختلالات کلیوی جلوگیری می‌کند، اذعان کرد: طریقه مصرف این گیاه برای رفع سنگ کلیه به صورت دمنوشی و ادویه‌ای کاربرد دارد. 

 

وی خاطرنشان کرد: ۳ تا ۴ گرم زنیان را در یک قوری در حال جوش بریزید و پس از ۱۰ دقیقه از روی حرارت بردارید و بعد از اینکه کمی سرد شد، آن را با عسل مخلوط کنید و روزانه ۳ مرتبه نصف استکان از محلول استفاده کنید، این دمنوش برای لاغری نیز خوب است. البته می‌توان به این ترکیب سرکه نیز اضافه کرد.


 

خواص دارویی زنیان


زنیان مانند هر داروی گیاهی دیگر دارای فواید و خواص درمانی زیادی است. از خواص این گیاه می‌توان به کاهش دهنده فشار خون، پایین آورنده تب، مسهل، ضد تب، ضد نفخ، ضد آسم و … اشاره کرد.

 

زنیان باعث تنظیم سطح کلسترول می‌شود
دانه‌های موجود در گیاه زنیان کلسترول کبد را کاهش می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود که سطح کلسترول خون را تنظیم کند. گیاه زنیان کلسترول‌های بد بدن را کم می‌کند و سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

 

زنیان در بهبود هضم و مشکلات گوارشی مؤثر است
گیاه زنیان ترشحات روده را زیاد می‌کند به همین دلیل سلامتی هاضمه را تضمین می‌کند. در زمان دل درد، مصرف این گیاه می‌تواند مانند آب روی آتش عمل می‌کند. در این هنگام بهتر است مقدار کمی نمک را با آب گرم مخلوط کنید و به همراه این گیاه مصرف کنید. زمانی که بی اشتها هستید، می‌توانید یک قاشق چای خوری از دانه زنیان را همراه غذا بخورید. گیاه زنیان تأثیر بسیار زیادی در درمان اسهال، قولنج و سو هاضمه دارد. همه این موارد در بهبود عملکردهای گوارشی مؤثر عمل می‌کند.

 

زنیان موجب درمان سرفه و سرما خوردگی می‌شود
دانه‌های زنیان با تولید ماده ضد سرفه به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. در هنگام سرفه‌های شدید می‌توانید با تهیه جوشانده زنیان به تسکین سرفه و گرفتگی سینه خود کمک زیادی کنید. زنیان با تخلیه خلط موجب پاکسازی بینی می‌شود.

 

زنیان موجب درمان دیابت می‌شود
گیاه زنیان با تنظیم سطح انسولین خون موجب درمان دیابت می‌شود. یک قاشق چای‌خوری دانه زنیان و ۴ قاشق چای‌خوری عصاره برگ بئل را به مدت دو تا سه مرتبه در روز مصرف کنید تا قند خون شما را کاهش دهد.

 

زنیان باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود
با توجه به اینکه عرق زنیان دارای طبع گرمی است بنابراین برای هضم غذا مؤثر است. مصرف این گیاه از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند و به لاغری کمک می‌کند.

 

زنیان به درمان گوش درد و دندان درد کمک می‌کند
برای درمان گوش دردهای شدید کافی است دو قطره از روغن زنیان را در داخل گوش بچکانید. ترکیبی از آب ولرم، ۱ قاشق چای‌خوری نمک و مقداری زنیان را خمیر کنید و روی دندان خود قرار دهید تا درد دندان شما کاهش پیدا کند. علاوه بر این می‌توانید دود زنیان که در حال سوختن است را استنشاق کنید تا در درمان دندان درد شما مؤثر عمل کند.

 

عوارض جانبی مصرف بیش از حد گیاه زنیان
کسانی که طبع و مزاج گرمی دارند بهتر است که از این گیاه استفاده نکنند. البته می‌توانید از کاسنی و شاتره که طبع سردی دارند در کنار آن نیز استفاده کنید. خانم‌های باردار، کودکان زیر ۷ سال و کسانی که اختلالات تیروئیدی دارند، بهتر است در مصرف این گیاه احتیاط بیشتری کنند.

مهدی حسینی مغویان
نویسنده:
مهدی حسینی مغویان
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها